مشاوره تلفنی خانواده, کودک ونوجوان,زوج درمانی و...

تماس با مدیر برنامه های استاد آفریدون جهت تعیین وقت { 09226380616 } فرزاد سلحشور

مشاوره تلفنی خانواده, کودک ونوجوان,زوج درمانی و...

تماس با مدیر برنامه های استاد آفریدون جهت تعیین وقت { 09226380616 } فرزاد سلحشور

مشاوره خانواده ، مشاوره قبل و بعد از ازدواج ( زوج درمانگر ) حل مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی ،افسردگی،

مفهومِ مفهوم سازی چیست؟ (مشاوره تلفنی09226380616)

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۵۱ ب.ظ

مفهومِ مفهوم سازی چیست؟


نگاهی یکپارچه به اتفاقات جلسه مشاوره

چه درباره یک جلسه مشاوره صحبت کنیم، و چه درباره چند جلسه، مقوله مفهوم سازی صحیح، بسیار مهم و کلیدی محسوب می شود. در بیشتر دوره های کارورزی و کلاس های تمرین عملیِ مشاوره و رواندرمانی تمرکز لازم بر ارتقاء توانایی این مهارت وجود ندارد. لذا بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مذکور فاقد یک ارزیابی خوب، دقیق، و یکپارچه از روند و فرایند جلسه یا جلسات خود با مراجع هستند.

 

به عبارتی ساده تر، مفهوم سازی به قدرت ارزیابی جامع یا تشخیص کلّی نگر از سوی مشاور برمی گردد. البته در مشاوره، فردِ مشاور به فرایند اعتقاد دارد و از لفظ تشخیص که به نوعی با رویکرد فرایند محوری تناقض دارد کمتر استفاده می کند. مفهوم سازی خود یک فرایند محسوب می شود. یعنی "ساختِ" فهمی دقیق تر از وضعیت، شرایط و حال مراجع مستلزم سپری کردن زمان بیشتری در جلسه مشاوره است.

 

دستاورد دیگر مفهوم سازی درست این است که مشاور کمتر این گونه فکر می کند که "مراجع من حرفهای بی ربط میزند!"، چون همه اتفاقات در جلسات مشاوره و توسط مراجع را به هم پیوسته و مرتبط تلقی میکند. حال، وظیفه اصلی پیدا کردن این ارتباط که ممکن است پیچیده و متغیر باشد بر دوش مشاور است. پس بیاییم و بجای برچسب هایی همچون "او نمیخواهد، او مقاومت می کند، او انکار می کند" به تقویت مهارت کلیدی مفهوم سازی مشاوره ای خودمان فکر کنیم. بهترین و موثرترین راه در این راستا تمرین عملی تحت نظارت اساتید مشاوره و دریافت بازخوردهای سازنده است.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی