مشاوره تلفنی خانواده, کودک ونوجوان,زوج درمانی و...

تماس با مدیر برنامه های استاد آفریدون جهت تعیین وقت { 09226380616 } فرزاد سلحشور

مشاوره تلفنی خانواده, کودک ونوجوان,زوج درمانی و...

تماس با مدیر برنامه های استاد آفریدون جهت تعیین وقت { 09226380616 } فرزاد سلحشور

مشاوره خانواده ، مشاوره قبل و بعد از ازدواج ( زوج درمانگر ) حل مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی ،افسردگی،

آیا مشاور نصیحت می کند؟ چرا؟ (مشاوره تلفنی09226380616)

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۱۶ ب.ظ

آیا مشاور نصیحت می کند؟ چرا؟


احتمالا بسیاری از مشاوران پرهیز از نصیحت کردن در جلسه مشاوره را شنیده اند. از طرفی هم از قدیم الایام به نِشستن پای نصیحت بزرگان و علما توصیه شده ایم. به عنوان یک مشاور، و یک مسلمان، ممکن است از خود بپرسیم، بالاخره نصیحت خوب است یا بَد؟

 

مثل همیشه، من شما را به تفکر نقّادانه در این باره دعوت می کنم. همانطور که در یادداشت های قبلی اخیر اشاره کردم، مشاور خوب و قوی، دنبال افزایش تاثیرگذاری اقدامات مشاوره ای خود است، نه صرفا اجرای یکسِری تکنیک های مشاوره ای و رواندرمانی‌؛ و کسب قدرت تشخیص تاثیر بر مراجع نیازمند تمرین عملی و تجربه زیاد تحت نظارت استادان مشاوره است.

 

به نظر من نصیحت و پند دادن به دلایل زیر در مشاوره نهی شده است، و اگر مشاور حواسش به این دلایل باشد و هُنرمندانه اثرات سوء آن را حین نصیحت جبران کند، مانعی نخواهد داشت.

 

معمولا، معنا و مفهومی را که شنوده ی نصیحت، پند و اندرز دریافت می کند است که احتیاط در استفاده از آن را لازم می سازد. بسیاری از مراجعان به دلیل فشارهای روانی از سوی اطرافیان، به خصوص در قالب نصیحت های بدون پشتوانه و حمایت عملی نسبت به نصیحت های تکراری خسته و نسبت به مفید بودن آن برای شرایط خود نا امید شده اند.

 

نکته دیگر این که مشاور باید قبل از هر کاری، روی ساختن ارتباطی توام با احترام و اعتماد تمرکز کند. اگر مشاور قبل از ایجاد چنین رابطه درمانی، به ارائه نصیحت بپردازد، مراجع آن را به منزله ضعف در درک و همدلی، خودنمایی و به رُخ کشیدن علم مشاور، پیش داوری و قضاوت توسط مشاور می گذارد. این برداشت شناختی، چه درست و چه نادرست، اتفاق میافتد.

 

وظیفه مشاور است که از مهارت ها و فنون به نحوی استفاده کند که مراجع را به نصیحتِ خود سوق دهد. یعنی منبع نصیحت را خود شخص مراجع قرار دهد. در اینصورت انگیزش درونی سبب می شود مراجع به اصطلاح با شما لجبازی نکند.

 

نکته مهم دیگر اینکه، نصیحت ها بطور توافقی، مشترک، و بهمراه بارش فکری با مراجع اتفاق بیافتد. همچنین، بهتر است هرگونه نصیحت کاملا بصورت پیشنهاد ارائه گردد تا حالت دستوری نداشته باشد، و اگر نه ممکن است برای مراجع رفتار اجباری و دستوری اطرافیان را تداعی کند، هرچند با لحنی آرام و شکیل به مراجع گفته شود.

 

 

https://t.me/entekhab123

مرکز روانشناختی و مشاوره انتخاب

تلفن هماهنگی جهت تعیین وقت قبلی

فرزاد سلحشور     0616-638-0922

مرکز مشاوره تلفنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی